Laatst sprak ik met een collega ondernemer. Een echte MKB-er. Een harde werker met een visie.

Hij heeft heel wat ballen in de lucht te houden: klanten, leveranciers, een bank en natuurlijk: ook nog een thuis šŸ™‚

Ik vroeg hem: waar doe JIJ het allemaal voor? Als ondernemer?

Er kwam niet echt een antwoord. Het was iets als ā€˜vrij zijnā€™, ā€˜ergens een klappertjeā€™, ā€˜joie de vivreā€™, ā€˜later lekker reizenā€™.Ā Niet heel concreet dus.

Dat heeft mijĀ aan het denken gezet. Hoe kan ik een ondernemer nou succesvol laten ondernemen? Dat is immers waar wij voor staan!

Als je invulling aan succes wilt geven moet je weten wat je wilt:

  • Welk doel streef je na als ondernemer?
  • Wanneer heb je dat dan gerealiseerd?
  • Hoe ziet de koers er dan uit?
  • Wat doe je als je met nieuwe omstandigheden te maken krijgt?

Zou het niet lekker zijn als je op hoofdlijnen een lange termijn ondernemERSplan hebt liggen waar je jaarlijks aan kunt spiegelen? Een kader waarbinnen je je keuzes kunt maken? Je je eigen verwachtingen kunt managen en koers kunt houden?

Ik hebĀ hier over nagedacht. Op een MKB manier. Dus geen dikke rapporten en zware plannen.

Ik kom opĀ 5 cruciale ondernemersvragen.

Een solide antwoord hierop voorkomt dat je aan het einde van de rit teleurgesteld om je heen kijkt. Dat je je afvraagt waar de buurman het toch van doet. Of dat je zelfs metĀ lege handenstaat, zoals JanĀ in zijnĀ nieuwe cartoon.

AlsĀ jij je toekomst anders voor je ziet, houd dan dit weblog in de gaten. Ik zetĀ iedere maand Ć©Ć©n ondernemersvraagĀ online omĀ over na te denken.

Wil je hier eens dieper op in gaan? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak

About the author

Henk Kooistra
Henk Kooistra - Henk is directeur van RBZ Accountants Ondernemersadviseurs, een ondernemer die snel kan doorgronden, spiegelen en verbinden. Stelt kritische vragen en is creatief in het vinden van de beste oplossingen binnen de wettelijke kaders.

Leave a reply

required*