Casus: hoe een ‘vechtend ten ondergaande’ MKB ondernemer binnen 4 weken weer winst in het vooruitzicht kreeg

In dit artikel laat ik je zien hoe een MKB ondernemer, die met zijn bedrijf al jaren vecht op een – met alle respect – marginaal niveau, binnen 4 weken weer een veelbelovende toekomst heeft. En nieuwe energie heeft om er weer met frisse moed tegenaan te gaan. Dit zonder zijn fulltime taak als meewerkend voorman te verwaarlozen en zónder enorme budgetten te reserveren voor turnaround managers. Hoe hebben we dat voor elkaar gekregen, ondanks de beperkte middelen? Met de MKB Refresh Sessies. In deze casus leg ik precies uit hoe dit werkt, stap voor stap.

 

RBZ_MKB_Refresh_sessies_businessmodelMaar liefst 4 alternatieve Business Modellen dankzij MKB Refresh Sessies

Voordat we met elkaar aan de slag gingen, was er voor de ondernemer weinig uitzicht op verbetering. De organisatie was sterk verliesgevend en enkele stakeholders (een grote leverancier en de huisbankier) gaven aan het vertrouwen in de onderneming kwijt te zijn ‘wegens het ontbreken van plannen en richting. Het was alleen maar meer van hetzelfde. Na het nodige brainstormen hadden we veelbelovende alternatieve businessmodellen. De ondernemer ging voor het model wat hem als echte ambachtsman het beste lag. Dit businessmodel hebben we verder uitgewerkt en doorgerekend. Tijdens de 4e sessie werd duidelijk dat een onderneming in deze vorm een winst van jaarlijks minimaal een ton kan draaien. Hiermee konden we de leverancier én de huisbankier binnen boord houden. Ik zal je nu stap voor stap uitleggen hoe het hele proces heeft gewerkt.

 

Stap 1: we brachten de huidige business in kaart

Samen met de ondernemer hebben we met behulp van het beproefde Canvas model het bestaande Businessmodel op één vel papier gezet. Vervolgens brachten we de belangrijkste in- en externe invloeden op de organisatie in kaart. Hier kwam de harde realiteit naar boven: het bestaande businessmodel was kansloos door de nieuw toegetreden spelers. Zij kwamen uit compleet andere branches met nieuwe toepassingen waardoor ze met flinterdunne marges konden werken. Kansloos om nog rechtstreeks mee te concurreren. Op dit moment werd tevens kraakhelder dat er wel degelijk relevante kansen bestonden voor de ondernemer, die perfect aansluiten bij zijn ervaring en kracht. Dit was een mooi moment: de ondernemer veerde sterk op kreeg weer enorm veel zin en energie in ondernemen.

 

Stap 2: op zoek naar de meest kansrijke alternatieven

Op basis van het beeld dat ontstond in stap 1 bleek dat we 4 goede ideeën voor een kansrijk alternatief businessmodel hadden. De ondernemer koos het idee dat het dichtst bij hem als mens staat. Dit idee hebben we op hoofdlijnen uitgewerkt, wederom in het Businessmodel Canvas.

 

Stap 3: een nieuw Businessmodel

Vervolgens zijn we aan het werk gegaan om het idee uit dagdeel 2 uit te werken in een gedetailleerd Businessmodel. Samen met de ondernemer hebben we realistische en haalbare doelen gesteld voor de komende 3 jaar. Hierop hebben we een begroting en een prognose opgesteld, zodat we de resultaten de komende kwartalen goed kunnen monitoren en eventueel kunnen bijsturen.

 

Stap 4: een concreet Stappenplan

Om de plannen ook daadwerkelijk te kunnen verwezenlijken hebben we een passende strategie gekozen om de doelen in het nieuwe businessmodel te kunnen behalen. Zo is gekozen voor een actieve marketing en sales strategie, waarbij actief nieuwe leads worden benaderd met een laagdrempelige dienst ter kennismaking. De website in combinatie met emailmarketing spelen hierbij een belangrijke rol. Om een betere liquiditeit en continuïteit te garanderen is een abonnementsmodel voorgesteld. De strategie is uitgewerkt in een concreet stappenplan op waarmee de ondernemer samen met een bevriend marketeer direct aan de slag kon. De nieuwe website en emailmarketing stonden binnen 2 maanden klaar voor inzet.

 

Het Resultaat

Na een aantal maanden bleek de strategie te werken. Er werden nieuwe klanten gevonden die na afname van de laagdrempelige dienst veel vertrouwen hadden gekregen in verdere samenwerking. Het abonnementsmodel zorgde hier voor een mogelijkheid om te kunnen upsellen. De ondernemer biedt nu niet alleen zijn dienst als eindproduct, maar ook als onderhoudsproduct. Deze combinatie met abonnementen zorgt voor een veel kleinere kans op verlies van klanten. Zo lang je kwaliteit biedt natuurlijk. Geen probleem voor de ondernemer, hij kan met nieuwe energie een dienst leveren die veel dichter bij zichzelf staat. Dan komt kwaliteit bijna vanzelf.

 

Conclusie

Dit is hoe we de MKB Refresh Sessies toepasten om een MKB ondernemer, die eigenlijk al de handdoek in de ring had gegooid, stap voor stap, in maar 4 dagdelen op een nieuw plan te zetten. Andere methoden hadden waarschijnlijk teveel tijd (bijvoorbeeld met interne projectgroepen) of budget (turnaround management) gevergd. De MKB Refresh Sessies zijn toepasbaar voor iedere MKB ondernemer die meer uit zichzelf en zijn onderneming wil halen. Nu de economie weer aantrekt merken we dat meer ondernemers met deze gedachte spelen.

Ik hoop dat dit artikel van waarde voor je zal zijn. Voel je vrij om het hieronder te delen met je netwerk: via Facebook, LinkedIn of Twitter. Volgende maand weer een nieuw artikel, graag tot dan!

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *